ניהול נכון בעת משבר

התנהלות עסקית נבונה נכונה ויצירתית, היא המנוף הנכון לצליחת המשבר בעקבות מגיפת הקורונה. אנו רואים בתקופה זו הזדמנות עסקית חד פעמית ויש להתנהל נכון בכדי לנצל זאת. במאמר זה אנסה להעיר את נקודות החשובות לניהול עסקי נכון ויציאה מהמשבר כשהעסק חזק ובריא הרבה יותר.

 

 

העולם משתנה וישתנה יותר בעקבות משבר הקורונה, ישנם מספר נקודות שאנו כבעלי עסקים חייבים לשים עליהם את הדגש בעת זו. חשוב להתייחס לכל הנקודות שיועלו בהמשך על מנת לצלוח את המשבר ולהערך נכון לעולם החדש.

 

אתר AUREN רץ עם מטריה בין אבנים נופלות

 

המצב הפיננסי והמנעות מכניסה למשברים נוספים.

הלהיט החדש ישן שקיבל מעמד של מציל עסקים, הן ההלוואות בערבות מדינה. לפני אנו קופצים על ה"מציאה" כדאי לשים לב ולנתח את המשמעויות של לקיחת הלוואה כעת ובכלל. הלוואה איננה הכנסה בעסק, נהפוך הוא הלוואה הינה הוצאה. רבים חושבים במונחי "מזומן" ו/או "חמצן" לעסק, חשוב להתייחס לכך כאל הוצאה שמועד פרעונה יגיע וקיים סיכוי שהיא תכביד על התנהלות העסק בעתיד. את אותו היחס יש גם לתת לגבי הגדלת מסגרות האשראי ועל רכישה בתשלומים בכרטיסי האשראי. מצד שני ההלוואות הניתנות היום הינן בתנאים מועדפים ובמידה וקיימות הלוואות בתנאים פחות טובים, כדאי ורצוי להחליפן בהלוואה זו.

כמהלך משלים בתקופה זו אנו לא מגדילים את אפיקי החיסכון והחסכונות אלה משמרים אותן עד כמה שניתן, מאידך זו העת לשקול הפנייה של הכסף העודף לניצול הזדמנויות על מנת להגדיל המלאים של המוצרים הניצרכים. אדגיש שזהוא הזמן לתמוך בעסקים הישראלים כי צמיחה הדדית תביא לצמיחה מהירה ולכן יש להעדיף תוצרת מקומית על פני ייבוא. בעת זו יש לעבוד בצורה מבוקרת ולכן המלצה נוספת היא לעבוד עם תזרים מזומנים הדוק אשר מנוהל במקביל ובסינרגיה מלאה לתקציב העסק.

ניהול תזרים מזומנים חשוב תמיד ובעת זו אף יותר, מומלץ בנוסף לתזרים הרגיל לבנות תזרים שחיקה המרכז בתוכו את הוצאות החובה של העסק בעת זו. הוצאות החובה הן אותן ההוצאות אשר העסק מחוייב בהן על מנת להתקיים.

  

התמודדות של העסקים הקטנים מול המערכת הבנקאית בצל משבר הקורונה.

בחרתי להפריד את ההתמודדות אל מול המערכת הבנקאית מהפסקה הקודמת ולנתח את הדרכים להתנהלות נכונה מולה ללא קשר להתנהלות הפיננסית.

הבנקים הינם גופים מסחריים שמטרתם להיות רווחיים, ברם, בגלל מעמדם במדינת ישראל, מוטלת עליהם חובת זהירות מיוחדת בטיפול בלקוחתיהם. ישנם לא מעט פסיקות בנושא אשר מדברות על כך שהבנקים נתפסים על ידי מערכת המשפט בישראל כגוף ציבורי ולכן יש הקפדה שלא ישתמשו בכוחם הגדול על מנת לפגוע בלקוחות הקטנים. כתוצאה מכך הבנקים חייבים להפעיל שיקול דעת רחב יותר בעת משבר והתחשבות במצבם של הלקוחות, ובמיוחד כאשר מדובר במשבר עולמי כדוגמת משבר הקורונה. בנק ישראל הנחה את הבנקים במספר צעדים שעליהם לנקוט/להתחשב בעת זו, לדוגמה נושא החזרת השקים. החל מהרביעי במרס שקים שחזרו לא יספרו לטובת מיניין השקים שחוזרים ויגרמו ללקוחותיהן להכנס להגדרת לקוח מוגבל. כמו כן הנחה בנק ישראל את הבנקים שתפקידם הנוסף בימים אלה למצוא את האיזון בין מדיניות האשראי בימים רגילים לבין צרכיו של הסקטור העסקי ובדגש על עסקים קטנים ובינוניים וזאת על מנת שהמשק ימשיך לייצר ולהתפתח.

אז מה צריכים העסקים לעשות בעת זו ואיך ראוי ונכון להתנהל מול הבנקים?

הדבר הראשון אותו עלינו לעשות הוא, לכתוב את מפת הדרכים של העסק בעת המשבר ואת מפת היציאה וההתנהלות לאחר המשבר. לאחר מכן עלינו לבדוק את המצב הכספי הנוכחי שלנו ולבנות תזרים ותקציב נכונים על מנת לצלוח את תקופת המעבר. במקביל כאמור להציג גם את היציאה מהמשבר עם תוכנית סדורה. רק לאחר שמיפינו את את ההיתחייבויות העתידיות של העסק כמו שקים עתידיים, החזרי הלוואות מסגרות וכדומה אז ורק אז נפנה אל הבנק באמצעות תוכנית עסקית מסודרת על מנת לתאר את הקשיים הצפויים והדרכים שאנו מתכוונים לטפל בהן. בדרך כלל הבעיה היא שעסקים קטנים אינם יודעים מה לבקש מהבנק.

מה ניתן לבקש מהבנקים?

הדבר הראשון דחיית החזרי הלוואות, ניתן לקבל היום דחייה של שלושה חודשים. הגדלת מסגרת אשראי זמנית או לחילופין הלוואות קצרות מועד, מיחזור הלוואות קיימות בהלוואת המדינה שהתנאים עליה ברוב המקרים יהיו יותר טובים מהתנאים על ההלוואות הקיימות. נקודה למחשבה – אומנם ישנה הקלה בנושא שקים חוזרים, אולם חשוב להבין מספר דברים, הראשון רמת הביטחון שהייתה לבנקים מול שקים אשר מופקדים למשמרת או לניכיון נפגע, ותהיה התייחסות ספציפית מול כל שיק עתידי שקיים בחשבון וכפועל יוצא מכך רמת הבטחונות של העסקים בבנק תרד. דבר שני ולא פחות חשוב ואולי אף יותר אני ממליץ לכבד את כל השקים שמסרנו לספקים שלנו, הזדמנות נהדרת להעלאת דירוג האשראי שלנו, וחשוב מכך שמירה על מערכת יחסים תקינה מול הספקים שלנו אשר ימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד.

חשיבה מחוץ לקופסא ולא תמיד באזור הנוחות חשובה מאוד בימים אלה והיא זו שתצעיד אותנו קדימה.

המלצה חמה מאוד בימים אלה, לא להכנס למרה שחורה, בימים אלה אנו לא שקועים בשוטף כמו בעבר, יש להרים את הראש מעל המיים ולכוון את המיקוד העסקי מחדש. למעשה זו אחת המתנות שהמשבר הנוכחי העניק לנו. היכולת והזמן למקד את העסק לכיוונים אשר יתאימו לתקופה אליה אנו נכנסים.

אם נקח לדוגמא את ענף המלונאות, במקרה שלהם הירידה בהכנסות הינה ממאה לאפס, בתי מלון אשר הבינו מהר יותר את המצב והיו זריזים דיים לבצע את השינויים – התאימו עצמם לאירוח חולי קורונה, מן הסתם אלו יהיו גם בתי המלון הראשונים שיצאו מהמשבר כמעט ללא צורך בגיוס הלוואות כאשר ידם על העליונה.

זה הזמן להשקיע בחדשנות ובמחשבה יצירתית חוצת גבולות, חשיבה כזאת תמקם את העסק שלכם במקום טוב יותר אל מול העולם החדש והמתפתח.

תבצעו סיעורי מוחות בתוך העסק, עם חברים, עם משפחה, קולגות, העזרו במומחים חיצוניים – ובמקביל אל תתנו לאף אחד לכבות את ההתלהבות או את היצירתיות שלכם.

שינוי המבנה הארגוני לאור השינויים שמתהווים אל מול עינינו.

זה הזמן לתכנן את המבנה הארגוני שלכם מחדש. במידה ואתם מעסיקים עובדים וחלקם או כולם נמצאים בחל"ת, זה הרגע הנכון לתכנן מחדש את המבנה הארגוני שלכם, לבצע הגדרות תפקידים ותחומי אחריות מחודשים, ועל אף הכאב לקבל החלטות מראש, מי מהעובדים חיוני לכם ומי מהעובדים פחות יעיל בעתיד בהתייחס למיקוד המחודש. זה הזמן להפחית עודפי עובדים ולהתכונן לחזרה לשיגרה עם צוות מצומצם ויעיל יותר.

שיווק פרסום וניצול הזדמנויות בתקופה מאתגרת פיננסית.

בואו נדבר כרגע על השקעה נבונה בתחום העסקי. עולם הפרסום נפגע מאוד מהמשבר הנוכחי כתוצאה מביטולי עסקאות פרסום בעיקר של ענף התיירות והמלונאות. פועל ישיר לביטולים אלה, ירידה חדה בעלויות פרסום וכמו כן התפנו זמנים ומקומות פרסום אשר בעבר לא היו פנויים. מחירי הפרסום המסורתי והפרסום בדיגיטל ירדו באופן משמעותי בכדי למשוך לקוחות חדשים.

הלקוחות שלכם צורכים כעת המון תקשורת ולכן כדאי שיפגשו אותכם גם שם. גם כמות הפרסומות ירדה משמעותית ולכן אנשים קשובים יותר מבעבר לפרסומות. משמעות הדבר שכדאי כעת לבדוק עלות תועלת ולשקול בצורה חיובית ורצינית ולנצל את ההזדמנות לאסוף לקוחות חדשים. הכינו היטב את כלי השיווק שלכם ותכננו קמפיינים חדשים אחד אחר השני על מנת ליצור רצף של נוכחות מול קהל הלקוחות הקיימים והעתידיים שלכם.

זה הזמן הראוי והנכון לשינוי נוסף במחשבה.

מומלץ ביותר בימים אלה לבצע שיתופי פעולה עם קולגות ועסקים משלימים, גם חבירה של מספר בעלי מקצוע מאותו התחום על מנת לבצע מאמץ משותף – הגדלת הסיכוי ובמקביל הקטנת הסיכון. לבנות מערכת משותפת של סיעורי מוחות אשר תיצור הזדמנויות עסקיות ותוזיל עלויות.

זו גם העת לבצע סדר ובקרה בניירת העסק, לבצע סיקרי שוק לגבי עלויות של שירותים ומוצרים אותם אנו צורכים בשוטף, הדבר נכון לגבי כלל השירותים כולל השירותים הבנקאיים אותם אנו צורכים.

לבצע העמקת גבייה, ניהול וצכנון של תזרים מזומנים ותקציב הדוק ומבוקר, לבצע השלמות ידע בתחום עיסוקינו, לוודא בהסכמים האם קיימת התייחסות להתנהלות בשעת מגיפה ובמידב ואין כזו זה הזמן לעדכו את החוזים וההסכמים.

 

לסיכום.

חשוב לזכור שמשברים בעסקים הם לאו דווקא מגיעים רק בעיתות מגיפה, בעסקים רבים ישנם משברים וסיכונים אשר לצערינו מובילים למצבי חירום ולעיתים אף לקריסת העסק.

זה הזמן הנכון להעזר במומחים אשר יבצעו עבורכם ניהול סיכונים וביחד איתכם ימפו אותם ויבנו מערכת להקטנת הנזק האפשרי, דרכי התמודדות בקרות משבר.

נצלו את המצב והיפכו אותו להיזדמנות.

המאמר נכתב על ידי מר יורם פישמן שותף מנהל בחברת אוריין ישראל מרשת הייעוץ הבינלאומית המובילה בעולם.

ליצירת קשר אישי עם מר יורם פישמן Yoram.fishman@auren.eoidev3.co.il